1. Guru beranggapan diri sebagai warga Jerlun.
2. Guru memberi sokongan yang kuat terhadap program sekolah.
3. Guru menjaga imej rakan sejawat dan sekolah.
4. Guru tahu membezakan hal rasmi dan hal peribadi.
5. Guru sentiasa mempertingkatkan penggunaan waktu PdP dan sktiviti sekolah secara berkesan.
6. Guru Mengajar Murid Belajar.
7. Guru tahu membuat perancangan, persediaan , pelaksanaan dan refleksi untuk sesuatu program atau aktiviti.
8. Guru berkeinginan berkerja sebagai pasukan untuk menjayakan program dan aktiviti sekolah.
9. Guru sebagai role-model pelajar.
10. Guru perlu berkomitmen tinggi.
11. Guru mengambil tindakan mengikut perintah am dan pekeliling.
Budaya mementingkan Masa
2. Guru memberi sokongan yang kuat terhadap program sekolah.
3. Guru menjaga imej rakan sejawat dan sekolah.
4. Guru tahu membezakan hal rasmi dan hal peribadi.
5. Guru sentiasa mempertingkatkan penggunaan waktu PdP dan sktiviti sekolah secara berkesan.
6. Guru Mengajar Murid Belajar.
7. Guru tahu membuat perancangan, persediaan , pelaksanaan dan refleksi untuk sesuatu program atau aktiviti.
8. Guru berkeinginan berkerja sebagai pasukan untuk menjayakan program dan aktiviti sekolah.
9. Guru sebagai role-model pelajar.
10. Guru perlu berkomitmen tinggi.
11. Guru mengambil tindakan mengikut perintah am dan pekeliling.
Budaya mementingkan Masa
Visi : Semua Warga Dapat Menggunakan Masa Secara
Berkesan dan Berfaedah.
1. Guru Masuk kelas Tepat pada Masa.
2. Murid Masuk Kelas Tepat pada Masa.
3. Guru menyemak buku latihan pelajar tepat pada masa.
4. Murid hantar kerja rumah tepat pada masa.
3. Guru menyemak buku latihan pelajar tepat pada masa.
4. Murid hantar kerja rumah tepat pada masa.
5. PdP bermula sebaik sahaja loceng Berbunyi ( Murid
telah bersedia tanpa menunggu arahan guru dan Guru
telah bersedia menjalankan aktiviti PdP ).
6. Semua aktiviti dijalankan mengikut masa yang
ditetapkan.
7. Aktiviti yang dijalankan memberi impak yang tinggi
tanpa membazir masa.
Budaya Guru Sebagai Pendamping
Visi : Pembelajaran Seimbang melahirkan Pelajar Gemilang
Suasana Kondusif merangsang Minda Cemerlang.
Objektif :
1. Guru sebagai role-model pelajar.
2. Mempertingkatkan aktiviti pengajaran dan pembelajaran.
3. Mewujudkan suasana kelas yang kondusif bagi menarik minat belajar
4. Mendorong murid mempunyai kesedaran belajar
5. Melahirkan 'pendemokrasian pendidikan' yang menjurus kepada perkembangan
jasmani ,emosi, rohani dan intelek murid.
6.Kawalan disiplin yang berkesan dalam dan di luar kelas
Budaya Kerjasama, Kerja Sama-sama
Visi : Bekerjasama, Kerja bersama-sama.
Objektif :
1 Semua warga faham kepentingan kerjasama dan menyokong aktiviti yang dijalankan
di sekolah.
2. Bersama-sama menjaga suasana Pembelajaran yang kondusif,
3. Guru faham peranan sebagai pemimpin dalam bilik darjah atau sesuatu
program dalam pelaksanaan sesuatu aktiviti.
4. Semua Warga Bersama-sama menjaga Keselamatan, Kebersihan, keindahan Alam
Sekitar Sekolah.
5. Warga Sekolah Berkepercayaan dan Menyedari Bahawa Kecemerlangan Sekolah
Bukan Satu kebetulan tetapi adalah satu usaha yang bersama.
6. Guru mengambil tindakan secara aktif tanpa menunggu arahan.
7. Guru menyampaikan maklumat yang sepatutnya untuk melaksanakan sesuatu tugas
dan semua guru memberi kerjasama yang sepenuhnya.
Budaya Tunduk dan memberi Salam
Visi : Adat dijunjung Budi pekerti disanjung
Objektif :
1. Melahirkan murid yang berbudi pekerti mulia.
2. membimbing murid cara beradab sopan sesama insan.
3. Menggalakkan sikap saling, menghormati antara satu sama lain.
4. menghormati orang yang lebih tua.
5. Menggalakkan amalan memberi dan membalas salam dalam kehidupan.
Budaya Beratur
Visi : Disiplin Tunggak Kejayaan
Objektif :
1. Melahirkan murid yang berdisiplin dalam apa jua majlis dan program.
2. Melatih murid melaksanakan sesuatu tugas dengan sistematik
3. Mengelakkan kemalangan dan sebarang kejadian yang tidak diingin.
Budaya Senyap Dalam Kelas
Visi: Suasana Tenang Merangsang Pembelajaran Berkesan.
Objektif : 1. Melatih murid mengawal diri ketika berada di dalam bilik darjah
2. Memberi kesedaran kepada murid-murid bahawa bilik darjah adalah tempat menimba ilmu.
3. Mengelakkan murid membuat bising semasa pertukaran guru antara mata pelajaran.
4. mengelakkan sebarang pergaduhan atau kemalangan.
Budaya Membaca
Visi : "Membaca Jambatan Ilmu " dan " Banyak Membaca Luas Pengetahuan."
Objektif :
1. Dapat melahirkan pelajar yang suka membaca
2. Menggalakkan pelajar menggunakan masa lapang dengan aktiviti yang berfaedah
3. Melahirkan pelajar yang mampu menjana idea yang bernas.
4. Mewujudkan suasana pembelajaran yang positif bagi semua pelajar di sekolah ini.
Budaya Sifar Sampah
Visi : Kebersihan Asas "Sifat Murni "
Objektif :
1. Meningkatkan amalan kebersihan di kalangan pelajar
2. Mendidik pelajar cara yang betul membuang sampah
3. Menanam sikap bertanggungjawab terhadap kebersihan sekolah.
4. Mengekalkan kebersihan dan keindahan sekolah berada di tahap optimum.
Budaya Guru Sebagai Pendamping
Visi : Pembelajaran Seimbang melahirkan Pelajar Gemilang
Suasana Kondusif merangsang Minda Cemerlang.
Objektif :
1. Guru sebagai role-model pelajar.
2. Mempertingkatkan aktiviti pengajaran dan pembelajaran.
3. Mewujudkan suasana kelas yang kondusif bagi menarik minat belajar
4. Mendorong murid mempunyai kesedaran belajar
5. Melahirkan 'pendemokrasian pendidikan' yang menjurus kepada perkembangan
jasmani ,emosi, rohani dan intelek murid.
6.Kawalan disiplin yang berkesan dalam dan di luar kelas
Budaya Kerjasama, Kerja Sama-sama
Visi : Bekerjasama, Kerja bersama-sama.
Objektif :
1 Semua warga faham kepentingan kerjasama dan menyokong aktiviti yang dijalankan
di sekolah.
2. Bersama-sama menjaga suasana Pembelajaran yang kondusif,
3. Guru faham peranan sebagai pemimpin dalam bilik darjah atau sesuatu
program dalam pelaksanaan sesuatu aktiviti.
4. Semua Warga Bersama-sama menjaga Keselamatan, Kebersihan, keindahan Alam
Sekitar Sekolah.
5. Warga Sekolah Berkepercayaan dan Menyedari Bahawa Kecemerlangan Sekolah
Bukan Satu kebetulan tetapi adalah satu usaha yang bersama.
6. Guru mengambil tindakan secara aktif tanpa menunggu arahan.
7. Guru menyampaikan maklumat yang sepatutnya untuk melaksanakan sesuatu tugas
dan semua guru memberi kerjasama yang sepenuhnya.
Budaya Tunduk dan memberi Salam
Visi : Adat dijunjung Budi pekerti disanjung
Objektif :
1. Melahirkan murid yang berbudi pekerti mulia.
2. membimbing murid cara beradab sopan sesama insan.
3. Menggalakkan sikap saling, menghormati antara satu sama lain.
4. menghormati orang yang lebih tua.
5. Menggalakkan amalan memberi dan membalas salam dalam kehidupan.
Budaya Beratur
Visi : Disiplin Tunggak Kejayaan
Objektif :
1. Melahirkan murid yang berdisiplin dalam apa jua majlis dan program.
2. Melatih murid melaksanakan sesuatu tugas dengan sistematik
3. Mengelakkan kemalangan dan sebarang kejadian yang tidak diingin.
Budaya Senyap Dalam Kelas
Visi: Suasana Tenang Merangsang Pembelajaran Berkesan.
Objektif : 1. Melatih murid mengawal diri ketika berada di dalam bilik darjah
2. Memberi kesedaran kepada murid-murid bahawa bilik darjah adalah tempat menimba ilmu.
3. Mengelakkan murid membuat bising semasa pertukaran guru antara mata pelajaran.
4. mengelakkan sebarang pergaduhan atau kemalangan.
Budaya Membaca
Visi : "Membaca Jambatan Ilmu " dan " Banyak Membaca Luas Pengetahuan."
Objektif :
1. Dapat melahirkan pelajar yang suka membaca
2. Menggalakkan pelajar menggunakan masa lapang dengan aktiviti yang berfaedah
3. Melahirkan pelajar yang mampu menjana idea yang bernas.
4. Mewujudkan suasana pembelajaran yang positif bagi semua pelajar di sekolah ini.
Budaya Sifar Sampah
Visi : Kebersihan Asas "Sifat Murni "
Objektif :
1. Meningkatkan amalan kebersihan di kalangan pelajar
2. Mendidik pelajar cara yang betul membuang sampah
3. Menanam sikap bertanggungjawab terhadap kebersihan sekolah.
4. Mengekalkan kebersihan dan keindahan sekolah berada di tahap optimum.
No comments:
Post a Comment
Note: only a member of this blog may post a comment.